۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۳۸۱۰۹
حجت الاسلام مخدوم مطرح کرد؛

ضرورت توجه به ارتباط مؤثر با جامعه| تربیت دینی باید حافظ کرامت انسانی باشد

ضرورت توجه به ارتباط مؤثر با جامعه| تربیت دینی باید حافظ کرامت انسانی باشد
رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی گفت: حسرت نداشتن‌ها و شکست در انتخاب‌های متعدد موجب خدشه دار شدن کرامت انسانی در جهان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی مخدوم رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، ظهر امروز در نشست علمی «کارکردهای مهارت‌های ارتباطی در سبک زندگی اسلامی» در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با بیان اینکه سبک زندگی مجموعه الگوهای رفتاری است که برای انسان فراهم می‌آید و در سایه آن اهداف و بینش‌ها شکل می‌گیرد، گفت: از الگوهای رفتاری اهداف شکل می‌گیرد، برخلاف آنچه که منطق برنامه ریزی حکم می‌کند منطق سیاست گذاری خود را مشخص کنید و به دلیل باوری که دارید رفتارهای شما تغییر کند تا به هدف برسید. اما در حوزه سبک زندگی امروزه کسی را ملزم به کاری نمی‌کنند ولی الگوهایی فراهم می‌شود که تابع آن الگوها آدم ها به صورت نامحسوس تغییر می‌کنند.

سبک زندگی همراه با امور مباح اما اثرگذار در زندگی است

وی در ادامه افزود: در حوزه سبک زندگی با مرزهای مستقیم دستورات دینی مواجه نیستید، در حوزه سبک زندگی حجم وسیعی از الگوهای رفتاری و تغییرات ریز و نرم در زبان و ادبیات ما امور مباح است، به عنوان مثال برای تم رنگ لباس یا تم تولد نمی‌توان واجب و مستحب و حلال و حرامی را در نظر گرفت، حتی در شهرهای کوچک کسب و کاری به عنوان فروش تم تولد وجود دارد و این عرضه به سبب تقاضایی است که وجود دارد، اگرچه با آن مخالفتی نداریم اما این یک نمونه از سبک زندگی و تغییراتی است که ایجاد می‌کند.

حجت الاسلام مخدوم رفتارهای روزمره انسان را گام‌های او در مسیر نقشه سبک زندگی دانست و تصریح کرد: اتفاقی که افتاده این است که روزانه با انتخاب‌های مختلف مواجه هستیم، اصولا انتخاب که یکی از ویژگی‌های زندگی انسانی است و براساس باورها انسان موجودی انتخاب‌گر است و این یک فرصت است، می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل سبک زندگی ما شود، یعنی انتخاب‌های ما سبک زندگی ما را شکل خواهند داد.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با اشاره به افزایش گستره انتخاب انسان در همه ابعاد زندگی امروزی، خاطرنشان کرد: به ما اینگونه القا می‌کنند که گستره انتخاب یک حسن برای ما است، اما حقیقت این است که با رفاه لجام گسیخته مواجه هستیم، زمانی که با گزینه‌های متعدد روبرو شویم در انتخاب برای ما دشوار خواهد شد و کم کم این موضوع برای ما یک جور مرض ایجاد خواهد کرد که به دنبال تنوع انتخاب‌ها برویم تا این حس قدرت انتخاب داشتن را ارضا کنیم.

افزایش گزینه‌های انتخاب می‌تواند آشفتگی ایجاد کند

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده است افزایش گزینه‌های انتخاب برای انسان آشفتگی ایجاد خواهد کرد، هر انتخابی در زندگی امروز اگر به درستی انجام شده باشد باید هزینه فرصت آن انجام شده باشد، اگر در خصوص انتخابی که می‌کنیم اطلاع درستی نداشته باشیم انتخاب ما تبدیل به بلای روح ما می‌شود چرا که ما به خاطر فرصت‌های از دست رفته و هزینه‌های انجام شده همواره غصه میخوریم و محزون می‌شویم.

حجت الاسلام مخدوم حسرت نداشتن ها و شکست در تعدد انتخاب‌هایی که انجام نداده است را از مشکلات انسان امروز دانست و اظهار کرد: برای تعداد گزینه‌های انتخاب نشده تعداد حسرت وجود دارد و انسان امروز اسیر نداشته‌های دنیای مدرن و اسیر انتخاب‌هایی است که انجام می‌دهد، بسیاری اوقات انتخاب هایی انجام می‌دهیم که اصلا لازم نداریم، قطعا تعدد گزینه بد نیست و فرصت‌های امروزی چیز بدی نیست اما به شرطی که شخصیت و انسان مناسب با این شرایط را هم تربیت کرده باشیم. اگر فرهنگ یک عرصه‌ای یا ابزاری را نداشته باشیم تبدیل به بلای جان خواهد شد.

رییس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه نوع کاربری دنیای امروز به نحوی است که تنها از ابزار سلبی و ممانعت نمی‌توان استفاده کرد، گفت: انسان امروز به سبب نداشتن مهارت های لازم زندگی به شدت دچار فقر عزت نفس و کرامت انسانی است، باید عزت نفسی که اسلام برای انسان تعریف کرده است را تبدیل به مهارت کنیم و به جامعه ارائه کنیم، چالش احساس ارزشمندی را دین ما ۱۴۰۰ سال پیش در چارچوب‌های بسیار ارزشمندی تبیین کرده است و اما امروز باید این‌ها را به نحو صحیح و دقیق به جامعه ارائه دهیم.

تربیت دینی باید عامل حفظ کرامت انسانی باشد

وی با تأکید بر ضرورت تربیت دینی برای حفظ کرامت و عزت نفس انسان، تصریح کرد: خداوند با همه ابزارهای قدرتی که در اختیار دارد انسان را مختار می‌خواهد و ما موظف به تأثیر گذاری در جامعه هستیم تا بتوانیم این کرامت‌ها و عزت نفس ها را در کنار گستره انتخاب‌ها محفوظ بداریم، اگر توان ارتباطی و نحوه ارائه مطلوبی نداشته باشیم قطعا در جذب مخاطب ناتوان خواهیم بود و نمی‌توانیم اثرگذاری لازم را داشته باشیم.

حجت الاسلام مخدوم با تأکید بر ضرورت آموختن تأثیرگذاری بر جامعه از سوی مبلغین، این عرصه را مغفول در حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: ما با چالش ارتباط مؤثر در حوزه علمیه مواجه هستیم و کم کاری کرده‌ایم، در این بازار رقابت در حوزه سبک زندگی عقب خواهیم ماند اگر بی تفاوت نسبت به مسائل مهمی نظیر ارتباط گیری با مخاطب باشیم، با رفتار تحکمی و اجباری نمی‌توان در سبک زندگی افراد و کودکان خود اثرگذاری داشته باشیم و آن را به سمت مطلوب تغییر دهیم.

وی با تأکید بر اهمیت فراگرفتن مهارت‌های ارتباطی برای حضور افراد در جامعه، تصریح کرد: ما با مشکل مهارت‌های فردی در جامعه مواجه هستیم و حتی رسانه ما گاهی پیام می‌دهد اما با سوء تعبیر و برداشت غلط مردم مواجه می‌شود، این موضوع ناشی در ضعف در ارتباط گیری دارد، ما با انسان سر و کار داریم و انسان وابسته به ارتباطات است و باید این ارتباطات را به نحوه صحیح بیاموزیم./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات